Gesprekken voeren met aandacht voor de andere

Een onderzoek van de KDG Hogeschool rond samenwerken in groep (in de lagere school) leidt tot enkele interessante inzichten rond samenwerken en leerwinst. Groepswerk is effectief wanneer er sprake is van een exploratief gesprek waarin leerlingen actief luisteren naar elkaar en open vragen vragen stellen. Ze gaan samen op zoek naar oplossingen voor uitdagende problemen door verder te bouwen op elkaars ideeën en redeneringen. Deze vaardigheden bezitten leerlingen niet zomaar. Het maken van ruimte om in de eerste plaats gespreksregels op te stellen én in te oefenen is een belangrijke eerste stap.

In het onderzoek worden exploratieve gesprekstechnieken onder de loep genomen die ook gekoppeld kunnen worden aan de competentie Filosoferen van het leerpad Actief burgerschap inzake het verwoorden van eigen meningen en het onderbouwen met argumenten.

Een beknopte synthese van het onderzoek van Jan T’Sas en Ria Van den Eynde alsook enkele aanbevelingen voor leraren is terug te vinden op de website van Klasse onder de titel ‘Zo maak je van groepswerk meer dan gekakel‘. Onderstaande link brengt je naar het volledige onderzoek.

Ga naar de website