Samenwerken: groepsontwikkeling

Wanneer mensen in groep worden samen gezet, ontstaat er groepsdynamica: wie neemt een leidende rol, wat zij heersende waarden en normen, en hoe worden groepsleden verwacht zich te gedragen? De dynamiek in groepen werd reeds veelvuldig onderzocht. In 1965 ontwikkelde Thomas Tuckman een 4-fasen model over groepsontwikkeling. Elke groep die zich ontwikkelt doorloopt in grote lijnen dezelfde 4 fasen.

Inzicht in hoe groepen ontstaan, biedt leerlingen een kader om stil te staan bij hun eigen rol in een groep alsook bij gebeurtenissen in de klas of in groep.

Een artikel in het tijdschrift Klasse geeft beknopt weer wat de fases van het model van Tuckman inhouden (en welke tips leraren kunnen overwegen om groepsontwikkeling in de verschillende fases te versterken).

Opmerking: het model werd later door andere onderzoekers nog uitgebreid met 2 extra fases. Er zijn verschillende bronnen terug te vinden waarin 6 fasen beschreven worden met betrekking tot groepsontwikkeling.

Ga naar de website van Klasse