De Vlaamse OnderwijsRaad (VLOR) vertaalde een Engelstalige toolbox ontwikkeld door de OESO naar het Nederlands. De toolbox biedt inspiratie en werkvormen aan op klas- en schoolniveau. Het instrumentarium dient als startpunt voor scholen om op basis van de eigen schoolcontext aanpassingen te doen opdat de werkvormen tegemoet komen aan de noden van de eigen leerlingenpopulatie.

Hoe kunnen leerkrachten voorbereid en ondersteund worden om adequaat les te geven in klassen die
steeds diverser worden?

Deze ‘toolkit’ over diversiteitsonderwijs is een werkinstrument voor de onderwijspraktijk ontwikkeld door de
OESO (zie www.oecd.org/edu/ted/toolkit). Het vormt geen complete handleiding die een antwoord zal
bieden op iedere onderwijssituatie Het is eerder ontwikkeld om een aantal concepten te introduceren die
van belang zijn als men spreekt over diversiteitsonderwijs. Het biedt daarnaast als voorbeeld enkele
instrumenten en activiteiten aan voor leerkrachten om meteen in de praktijk toe te passen. Ter
ondersteuning worden er op het einde van iedere paragraaf relevante bronverwijzingen toegevoegd.
Diversiteit wordt in deze toolkit ingevuld als etnisch-culturele diversiteit. De uitgewerkte voorbeelden in
deze toolkit bieden dus hoofdzakelijk een antwoord op hoe leerkrachten hun onderwijs kunnen afstemmen
op leerlingen met diverse culturele achtergronden.

Er zijn geen universele oplossingen of specifieke regels voor diversiteitsonderwijs. Het onderzoek over
goede praktijkvoorbeelden is beperkt en het onderwerp is complex en dynamisch. Het diversiteitsonderwijs
is een proces. Dit instrumentarium kan helpen om te reflecteren over de uitdagingen in de eigen
schoolcontext en kan ertoe aanzetten om het beste te halen uit diverse klassen. De aangeboden
instrumenten en activiteiten zijn bedoeld om aangepast te worden aan specifieke contexten.
Dit instrumentarium is in de eerste plaats gericht aan leerkrachten basis- en secundair onderwijs.

 

Ga naar toolkit