Evalueren van burgerschapscompetenties2019-11-12T14:02:44+02:00

Evalueren van burgerschapscompetenties

Het evalueren van leeractiviteiten in het kader van actief burgerschap is in eerste instantie bedoeld om te leren. Burgerschapscompetenties dienen daarom breed geëvalueerd te worden. Op deze pagina verzamelen we bronnen over evaluatie van burgerschapscompetenties (in OKAN).

We willen het evalueren van burgerschapscompetenties niet los zien van het coachen van jongeren bij het reflecteren over hun groei. We bundelen op deze pagina enkele bronnen met betrekking tot het coachen van jongeren bij reflectie en de methodiek ‘Missing Link’ die Arktos ontwikkelde en inzet bij het in kaart brengen van groei in competenties met jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie. Met de evoluator in de competentiewaaier, die gebaseerd werd op de evoluator in de ‘Missing Link’ methodiek, doen we een aanzet om samen met OKAN-leerlingen zicht te krijgen op hun startsituatie en de groei in burgerschapscompetenties. Het is een instrument om te reflecteren en grote lijnen in groei in beeld te brengen. De evoluator dient echter niet beschouwd worden als enige vorm van evaluatie van burgerschapscompetenties in OKAN.

Actief burgerschap kan zich op school op veel manieren uiten. Het is niet wenselijk om voor elke activiteit, project of les een evaluatie te voorzien. Het ontwikkelen van burgerschapscompetenties vraagt tijd en oefenruimte. Daarnaast kunnen leeractiviteiten in het kader van Actief burgerschap leiden tot onvoorspelbare en soms ongrijpbare leeractiviteiten. “Not everything that counts, can be counted