Communiceren
Communiceren vormt de sokkel van het leerpad. Dit impliceert dat elke les, activiteit of project rond actief burgerschap in OKAN leerlingen stimuleert hun communicatieve competenties te versterken. Samen leren samenleven kan immers niet succesvol zijn zonder competenties inzake interculturele, geweldloze en digitale communicatie alsook het streven naar het verlagen van drempels die ruis kunnen creëren in de communicatie.
Binnen OKAN ligt de focus veelal op Nederlandse taalverwerving. Vanuit de GO! visie op actief burgerschap en meertaligheid, ontwikkelden we een brede sokkel die, naast heel wat linken met talige OKAN-doelen, de nadruk legt op communicatieve competenties met aandacht voor de kracht en het belang van de thuistaal van leerlingen.
Werkvorm gesprekstechniek: actief luisteren
Communiceren (met aandacht voor anderen) De leerkracht vertelt een verhaaltje waarin twee woorden veelvuldig voorkomen. Elke leerling heeft een object in zijn handen. Wanneer ze het ene woord horen, moeten ze het object naar links verschuiven; wanneer ze het andere woord horen, moeten ze het object naar rechts verschuiven. [...]
Boek ‘Conflicten geweldloos oplossen’
Gesprekken voeren met aandacht voor anderen Geweldloos communiceren Het boek 'Conflicten geweldloos oplossen' kan inspireren om binnen OKAN opdrachten uit te werken om geweldloze communicatie actief in te oefenen. Opdrachten uit het boek kunnen eveneens gelinkt worden aan competenties in het leerpad met betrekking tot diversiteit: omgaan met spanning [...]
Gesprekstechniek: geweldloos communiceren
Gesprekken voeren met aandacht voor anderen Geweldloze communicatie Marshall Rosenberg is de grondlegger van de gesprekstechniek geweldloze communicatie. Geweldloze communicatie heeft als doel om een eerlijke en wederkerige respectvolle verbinding aan te gaan met anderen, ook in het geval wanneer er een meningsverschil optreedt met iemand. Marshall ontwikkelde een [...]
The empathy museum
Samenwerken: inlevingsvermogenThe empathy museum is een participatief kunstproject met als doel door de ogen van anderen naar de wereld te kijken. Het museum heeft geen vaste locatie en reist naar verschillende plaatsen om mensen zich met behulp van storytelling te laten inleven in anderen. De bezielers van het museum hopen [...]
Rollen bij groepswerk
Samenwerken: groepsontwikkeling Werken met rollen tijdens groepswerk biedt leerlingen de kans om, afhankelijk van de rol die ze toebedeeld krijgen, verschillende taken en verantwoordelijkheden op te nemen. Leerlingen kunnen zich gedurende het schooljaar bekwamen in verschillende rollen. Ook het bepalen van de taakverdeling van een concrete rol en de [...]
Telefoongesprek voeren
Communiceren: Gesprekken voeren (met aandacht voor het soort gesprek) Dit leermiddel bestaat uit werkblaadjes (terug te vinden op klascement) die als inspiratie kunnen dienen om samen met OKAN-leerlingen te onderzoeken welke afspraken er gemaakt kunnen worden over verbaal gedrag in een telefoongesprek. Ga naar klascement