Duurzaam samenleven
Duurzaam samenleven behelst competenties die positieve interculturele relaties versterken, die leerlingen in staat stellen om ongelijkheid en inclusiviteit in de samenleving kritisch te analyseren en die leerlingen tools in handen geven om antwoorden te bieden op discriminatie. Binnen deze hoofdcompetentie worden leerlingen ook uitgedaagd om conflict te beschouwen als mogelijk constructief, mensenrechten onder de loep te nemen en in hun dagdagelijks leven om te zetten in actie. Ook het opzetten van acties in het kader van de duurzame ontwikkelingsdoelen behoort tot deze competentie.
Documentaire + conversatiekaartjes The island of all together
The Island of All Together is een korte documentaire waarin onbekenden op het Griekse eiland Lesbos met elkaar in gesprek gaan. De gesprekspartners zijn enerzijds vluchtelingen en anderzijds toeristen. Elke zomer reizen vele Europese toeristen naar het Griekse eiland Lesbos voor een zonnige vakantie. Tegelijkertijd maakten in 2015 en [...]
WAT WAT website met (korte) teksten voor jongeren
WAT WAT richt zich op kinderen en jongeren en verzamelt filmpjes, getuigenissen, tips, informatie over allerhande thema's o.a. met betrekking tot diversiteit, identiteitsvorming, arbeidsmarkt, duurzaamheid,...: Op de website vind je heel wat (korte) teksten die als vertrekpunt kunnen dienen om bepaalde thema's te bespreken. De teksten bieden zowel uitdagingen [...]
Genderkoek: over genderidentiteit, seksuele oriëntatie en expressie
çavaria, de Vlaamse belangenvereniging voor LGBTQI+-mensen, maakte een overzichtelijke poster om de verschillende begrippen rond sekse, gender en seksuele oriëntatie te leren kennen. Omwille van de visuele voorstelling kan deze poster ook bruikbaar zijn binnen OKAN voor wie aan de slag wil gaan binnen morele oordeelsvorming en identiteitsontwikkeling. Genderidentiteit, [...]
School for rights
School for rights is een organisatie die scholen ondersteunt en begeleid om 'kinderrechtenschool' te worden. Een School for Rights of Kinderrechtenschool is een school waar leerlingen, leerkrachten, directie en ondersteund personeel samen werken aan de realisatie van kinder- en jongerenrechten op school. waar kinderen en jongeren zich bewust zijn [...]
Boek: Racisme. Over wonden en veerkracht (Naima Charkaoui)
Naima Charkaoui, een politicologe, schreef een boek over het sluipend gif dat racisme is. Een boek over pijn en uitsluiting, over weerbaarheid en hoop. Een pleidooi voor meer zorg voor slachtoffers van racisme. Ze belicht wat racisme is, hoe het bewust en onbewust zijn weg vindt in onze samenleving [...]
Toolbox Diversiteit (De Ambrassade)
De Ambrassade stelde, in samenwerking met tal van andere organisaties, een toolbox samen met thema 'diversiteit'. Je vindt er allerhande methodieken, tools en inspirerende bronnen. De toolbox werd oorspronkelijk ontworpen voor jeugdwerk maar bevat evenzeer interessante bronnen en methodieken die in het onderwijs (en ook binnen OKAN) ingezet kunnen [...]
Skin color project (Samen Onderwijs Maken Leuven)
In het project 'Skin color collection' van Samen Onderwijs Maken (Leuven) werden kinderen van het eerste leerjaar gevraagd om te kleuren met huidskleur. Het filmpje toont wat er gebeurde en welke actie SOM heeft opgezet om het diversiteitsgesprek te openen op scholen. Het filmpje van het experiment kan ook [...]
Platform Kinderen op de vlucht
Ben je op zoek naar actuele informatie over kinderen op de vlucht in België? Op de website van het platform Kinderen op de vlucht vind je heel wat betrouwbare informatie vanuit het kinderrechtenkader. 'Het doel van het Platform kinderen op de vlucht: De algemene doelstelling van het Platform is [...]
Keki: kenniscentrum kinderrechten
Het Kenniscentrum Kinderrechten streeft ernaar de positie van alle kinderen en jongeren in de samenleving te versterken en erkend te krijgen. KeKi wil dat kinderen en jongeren leven en opgroeien in een rechtvaardige, solidaire, menswaardige en inclusieve samenleving. Het respecteren en waarborgen van kinder- en mensenrechten staan hierbij centraal. [...]
Unicef: kinderen op de vlucht aan het woord
UNICEF België organiseerde in het kader van het ‘What Do You Think?’-project debat met kinderen en jongeren op de vlucht die in België wonen. De centrale vraag was: wat zou jij doen om de situatie van kinderen en jongeren in jouw land van herkomst te verbeteren? Op hun website [...]
T-KIT Intercultural learning (Raad van Europa)
De Raad van Europa bracht een toolbox uit over intercultureel leren, gericht op iedereen die in een formele of informele context met jongeren werkt (jeugdwerk, onderwijs,...). De Raad van Europa ontwikkelde de toolbox vanuit de overtuiging dat intercultureel leren bijdraagt aan: het blootleggen van machtsverhoudingen in de samenleving en [...]
Toolkit: Lesgeven voor diversiteit (OESO)
De Vlaamse OnderwijsRaad (VLOR) vertaalde een Engelstalige toolbox ontwikkeld door de OESO naar het Nederlands. De toolbox biedt inspiratie en werkvormen aan op klas- en schoolniveau. Het instrumentarium dient als startpunt voor scholen om op basis van de eigen schoolcontext aanpassingen te doen opdat de werkvormen tegemoet komen aan [...]
Overzicht wettelijke discriminatiegronden (Unia)
Unia is onafhankelijke openbare instelling die discriminatie bestrijdt en opkomt voor gelijke kansen. Unia informeert je over je rechten, ondersteunt je bij je acties of registreert alleen de feiten om de bevoegde autoriteiten te sensibiliseren. Unia is een onafhankelijke openbare instelling waar je in vertrouwen en gratis terechtkunt.' Op [...]
Informatie voor asielzoekers in 12 talen (Fedasil)
Fedasil ontwierp een informatieve website voor asielzoekers in 12 verschillende talen. De website richt zich niet (specifiek) naar jongeren maar kan ook voor OKAN-leerlingen erg bruikbaar zijn. (Verschillende organisaties pleiten al langer voor toegankelijke informatie voor jongeren i.v.m. asielprocedure en aanverwante onderwerpen.) Op de website vind je informatie over volgende [...]
Migratiemuseum Brussel
Brussel, 184 nationaliteiten, eens zoveel verhalen om te delen.Het museum vertelt niet hét verhaal van de migratie in Brussel. Het museum eert de vele migranten die Brussel mee hebben gevormd. Het museum is een ontdekkingstocht door het leven van velen. Het museum is een ontdekkingstocht door je eigen leven. [...]
PICKASOLL: Begeleidershouding bij gesprekken rond seksuele diversiteit en relaties
Om met jongeren over relaties en seks te praten hoef je geen expert zijn, maar een goede begeleidershouding is wel essentieel. Om een veilige sfeer te creëren in de klas kunnen de PICKASOLL-methodiek een houvast bieden. Deze methodiek biedt ook een aanknopingspunt om culturele gelijkenissen en verschillen rond seks [...]
Zanzu: mijn lichaam in woord en beeld
Op de website van Zanzu kunnen OKAN-leerlingen terecht met vragen over hun lichaam, seksualiteit, relaties,... Ze vinden er informatie, pictogrammen en een vertaalwoordenboek ter ondersteuning in de eigen thuistaal. Informatie kan ook beluisterd worden. Alle informatie wordt gebundeld per thema. De website biedt ook een overzicht van organisaties waar [...]
Infographic: relaties, seks, kussen (Pimento)
Steeds meer millenials zijn bewust en graag single, lezen we vandaag in de krant. Hoe zit dat met Vlaamse tieners? Pimento bevroeg meer dan 1000 Vlaamse 16-, 17- en 18-jarigen over relaties, seks en kussen. Hoe denken Vlaamse jongeren over relaties? Wil de jeugd van tegenwoordig een serieuze relatie? [...]
Lezing: Diversiteit en kruispuntdenken (Els Consuegra)
Els Consuegra (VUB) geeft een uiteenzetting over diversiteit en het kader/model van kruispuntdenken en diversiteit. Ze gaat verder ook in op (onbewuste) discriminatie. Ga naar de uiteenzetting
Stampmedia: nieuwsbeleving van jongeren met migratieachtergrond
StampMedia is het eerste jongerenmedia-agentschap in Vlaanderen dat de stem versterkt van alle jongeren in de media. StampMedia is door de Vlaamse Vereniging van Journalisten erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’. 'StampMedia voerde in opdracht van mediawijs.be, Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid, een onderzoek naar de eventuele kloof tussen stedelijke jongeren met [...]
Lezing: Vlaamse klassen worden superdivers (Dirk Geldof)
Dirk Geldof is onderzoeker en docent verbonden aan de Karel de Grote-Hogeschool, Hogeschool voor Gezinswetenschappen (Odissee) en de Universiteit Antwerpen. Hij specialiseert zich in vluchtelingen, superdiversiteit, stadsbeleid en armoede.Zijn boek 'Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert' geeft een heldere inkijk in superdiversiteit in Belgische grootsteden. Dirk Geldof gaat op zoek [...]
Kazerne Dossin: Rondleiding: mensenrechten in klare taal
Kazerne Dossin biedt zowel voor leraren als voor leerlingen boeiende workshops, lezingen, rondleidingen en lespakketten met betrekking tot herinneringseducatie, omgaan met polariserende uitspraken, mensenrechten, migratie, ...Voor o.a. OKAN-leerlingen ontwierpen ze een rondleiding in het museum over mensenrechten in klare taal. Ook heel wat andere lezingen, vormingen of lespakketten die ze [...]
Documentatiecentrum Docatlas
Communiceren Het documentatiecentrum van de provincie Antwerpen biedt tal van inspirerend lesmateriaal, achtergrondliteratuur, professionaliseringsinitiatieven over Nederlands leren voor anderstaligen en actief burgerschap. De online catalogus geeft een actueel overzicht aan inspirerende literatuur, onderzoek en lesmateriaal. Wie ter plaatsen gaat, kan materiaal ook verkennen. Ga naar de website [...]